Arvsrätt efter biologisk förälder

Hej, båda mina farföräldrar har avlidit och jag blev aldrig kallad till ev bodelning. Min pappa avled när jag va liten och några år efter det så gifte mamma om sig och hennes nya man adopterade mig, betyder den adoptionen att jag inte har rätt till min obligatoriska pappas laglott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser som rör adoption och dess rättsförhållanden regleras bland annat i föräldrabalken 4 kap. Vid en adoption bryts de rättsliga banden mellan barnet och den biologiske föräldern, barnet anses efter adoptionen som adoptivförälderns barn (4 kap. 8 §). Detta innebär också att arvsrätten efter den biologiske föräldern försvinner och arvsrätten knyts istället till adoptivföräldern. Detta betyder att om inte du är upptagen i ett testamente efter dina farföräldrar så har du heller ingen arvsrätt efter dem.

Här ska tilläggas att föräldrabalkens kap. 4 får ny lydelse från och med 1 september 2018 och 4 kap. 8 § flyttas då till 4 kap. 21 §. Språket har moderniserats och bestämmelsen struktureras om men adoptionens rättsliga betydelse kommer ha samma innebörd även i fortsättningen.

Jag hoppas detta besvarade din fråga! Är det något ytterligare du funderar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Lawline RådgivareRådgivare