Arvsordning barnbarn

Jag är gift och har 4 barn. Mina föräldrar börjar bli gamla och det har framkommit att de har en större summa pengar på ett bankkonto.

Om jag skulle falla ifrån före min och mina föräldrar går väl deras kvarlåtenskap till våra barn?

Om jag istället skulle vilja att min man ska få kvarlåtenskapen vid deras frånfälle, hur går man tillväga då?

Vad säger arvsrätten och lagen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Regler om arvsrätt hittar du i ärvdabalken (1958:637) (ÄB). Precis som du säger så kommer dina barn få din arvslott från dina föräldrar om du skulle avlida innan dina föräldrar. Detta regleras i ÄB 2 kap. 1 § (se här). Om samma situation föreligger, det vill säga om du skulle avlida innan dina föräldrar, kommer din arvslott efter dina föräldrar fortfarande att tillfalla dina barn. Den möjlighet som finns för din man att få dina föräldrars kvarlåtenskap i en sådan situation är att dina föräldrar testamenterar den till honom. Hur testamenten ska upprättas regleras i kap. 10 i ÄB (här).

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare