Arvsordning

Hej. Jag har fråga om arvfördelning.

Jag och min syster, vi har en mor som gott bort, hon var gift med en man och de hade tillsammans en son. Hur stor del av arvet fördelas till var och en? Får mannen min mor var gift med rätt till 50% av det hela eller 67% om han räknar in hans son del med. Eller ingår hans sons del redan i de 50% som fördelas där. Tack för ett svar.

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Eftersom att er mor var gift med en annan man skall kvarlåtenskapen till falla honom som huvudregel. Emellertid räknas ni som särkullbarn i relation till er mor som nu gått bort och hennes man, vilket innebär att ni har rätt att få ut ert arv direkt. Däremot måste er halvbror vänta med sin arvslott efter er gemensamma mor tills hans far har avlidit.

Hur stor är då er arvslott? Enligt ärvdabalken 2 kap. 1§ skall arvlåtarens barn ta lika lott. Detta innebär, då er mor har tre barn, att ni erhåller 1/3 vardera av hennes kvarlåtenskap. Ni har rätt att få ut arvet direkt men er halvbror får emellertid vänta tills hans far har gått bort. Således ärver er halvbrors far sonens del tills han går bort.

Lawline RådgivareRådgivare