Arvinges skuld till dödsbo

Har en fråga om min far, brorsan har lånat 400 000 av min far som börjat bli gammal. Vad händer med skulden ifall han avlider? Vi är 3 st. bröder som ärver. Går det göra deras avtal mer giltigt så han betalar av skulden som slarvas med?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om din far avlider så har din bror en skuld till dödsboet, och skulden räknas som en tillgång i dödsboet. Enligt svensk rätt ärver man inte skulder, men fordringar (ett krav på betalning) kan ärvas. Om ni tre bröder är de enda arvtagarna ärver ni då 1/3 var av fordringen.

Om kvarlåtenskapen är tillräckligt stor så är det ofta enklast att räkna av skulden som ett förskott på arv till personen. Om skulden är större än personens arv kan den del som täcks räknas av som förskott på arv och resterande del av skulden får personen betala till arvingarna. I praktiken innebär det att den skuldsatte inte får ut några pengar i arv, men att skulden minskas med lika mycket som hans andel av arvet.

Skuldebrevet är ett avtal mellan din bror och din far. Om din bror inte följer vad som avtalats så är det din far som måste vidta åtgärder. Du kan alltså inte göra mer än att ta upp din funderingar och farhågor med din far. En sak att tänka på är att enligt preskriptionslagen så preskriberas en fordran mellan privatpersoner efter 10 år. Skulle din bror inte betala något alls på 10 år och din far inte kräva någon betalning under samma tid så avskrivs skulden. Vid varje betalning eller skriftlig påminnelse om betalning sker dock ett s.k. preskriptionsavbrott och tiden börjar räknas från början igen.

Skulder och arv regleras i skuldebrevslagen och i ärvdabalken. Båda lagarna kan upplevas som svårlästa då de har ett gammaldags språk, och är du och din far tveksam om skuldebrevet är giltigt och korrekt så kan ni här både läsa lite mer om skuldebrev och även få hjälp att till fast pris upprätta ett juridiskt korrekt skuldebrev. Skriver din far ett nytt skuldebrev måste din bror skriva på det nya skuldebrevet för att det ska vara giltigt.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare