Ärver syskonbarn arvlåtaren eller allmänna arvsfonden?

Hej, jag och min bror hade en diskussion om arv häromdagen. Vi är tre bröder, våra föräldrar är båda avlidna. Den äldsta brodern har 3 barn, dom båda andra har inga barn eller är gifta/har sambo.

Om nu någon av bröderna som inte har några barn eller maka/sambo är sist kvar i livet, vem ärver då denna.

Går arvet till den äldsta broderns barn eller till allmänna arvsfonden ?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga besvaras med hjälp av reglerna som finns i ärvdabalken (ÄB).

Om man inte har skrivit ett testamente, som innebär att man i viss mån kan styra arvet efter sin vilja, kommer arvet fördelas enligt den legala arvsordningen. Den legala arvsordningen är alltså den följd som arvet fördelas efter enligt lag.

De närmaste arvingarna är arvlåtarens avkomlingar eller bröstarvingar som det också kallas (barn, barnbarn och så vidare). Bröstarvingarna tar lika arvslott (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar ärver alltså först och ingår i det som kallas första arvsklassen.

Den andra arvsklassen innefattar föräldrar, syskon och syskonbarn (syskons barnbarn och så vidare). Om det inte finns några bröstarvingar tar arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet. I frågan skriver du att era föräldrar är avlidna, vilket innebär att arvlåtarens syskon då delar föräldrarnas lotter. I ett avlidet syskons ställe träder syskonets avkomlingar in och varje gren tar lika lott (2 kap. 2 § ÄB). Slutligen finns det en tredje arvsklass som innefattar far- och morföräldrar, som träder in om det inte finns någon som ärver enligt andra arvsklassen. Den tredje arvsklassen förklaras dock inte ytterligare i detta svar.

Allmänna arvsfondens rätt till arv föreligger endast när det inte finns några arvtagare av arvlåtaren (5 kap. 1 § ÄB).

Svar på din fråga
Om någon av bröderna som inte har barn eller maka (sambor ärver inte) är sist kvar vid livet, av de tre bröderna varav en av dem har tre barn, kommer arvet att fördelas enligt beskrivningen ovan. Först kontrollerar man om det finns någon arvtagare i den första arvsklassen. Om svaret är att det inte finns någon, tittar man i den andra arvsklassen. I din fråga är era föräldrar avlidna och ponerat att endast en av bröderna lever. Det innebär att den äldsta broderns barn tar broderns plats, ärver hela arvet av den sist avlidne brodern och delar lotterna mellan varandra.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga! Har du fler frågor kan du ställa dem här.

Vänligen,

Egzon KalludraRådgivare