Ärver man skulder från en avliden?

Är man som arvinge skyldig att betala skulder som finns i dödsboet, detta gäller i Danmark?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt svensk lag kan man inte ärva skulder från en avliden. Huvudregeln är istället att skulderna ska betalas genom tillgångarna i dödsboet. Innan ett arvskifte sker ska alltså skulder som den avlidne har betalas till borgenärer. Därefter kan arvingar ta del av resterande egendom om någonting blir över. Räcker inte tillgångarna i dödsboet för att betala av skulderna, gäller att skulden avskrivs.

Har arvskifte redan skett innan skulder betalats av, gäller dock att egendomen ska återgå till dödsboet och att skulden ska betalas. Det är alltså bra att kolla att alla skulder är betalade innan man genomför arvskifte, så att man inte börjar göra sig av med tillgångar i dödsboet när det fortfarande finns skulder kvar från den avlidne.

Sammanfattningsvis så ärver man alltså inte skulder enligt svensk lag, utan dessa ska betalas med den avlidnes egendom innan arvskifte sker om det finns tillräckligt med tillgångar.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Vill du veta mer kan du själv läsa om detta på kronofogdens hemsida.

Lawline RådgivareRådgivare