Ärver jag nåt när min fd svärmor går bort?

När jag var gift så dog hans pappa. Han var det enda barnet och mamman satt kvar i orubbat bo. Nu är min fd död. Ärver jag nåt när min fd svärmor går bort? Vi har två barn ihop.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att börja med att redogöra för hur den legala arvsordningen ser ut och vem som enligt lag är berättigad arvinge. Avslutningsvis kommer jag att svara på hur det blir i din situation och vem som ärver din f.d. svärmor. Tillämplig lag är ärvdabalken (ÄB).

Hur ser den legala arvsordningen ut?

Den legala arvsordningen tillämpas om den avlidne inte har skrivit något testamente. Enligt den legala arvsordningen är det i första hand den avlidnas bröstarvingar, dvs barn, som ärver. Alla barn tar lika lott. Om den avlidnas barn har avlidit ärver barnbarnen eller barnbarnsbarnen om sådana finns (2 kap. 1 § ÄB).

Om den avlidna inte har några bröstarvingar eller om dessa är avlidna ska den avlidnas föräldrar dela på arvet. Om någon eller båda föräldrarna är avlidna träder den avlidnas syskon i deras ställe. Om även syskonen är avlidna kan syskonbarn bli arvsberättigade (2 kap. 2 § ÄB).

Om varken barn, föräldrar eller syskon finns i livet ska arvet gå till den avlidnas mor- och farföräldrar. Finns inte dessa i livet går arvet till den avlidnas mostrar, fastrar, morbröder eller farbröder (2 kap. 3 § ÄB).

Inga andra än dessa ovanstående personer är arvsberättigade enligt den legala arvsordningen (2 kap. 4 § ÄB).

Ärver jag nåt när min fd svärmor går bort?

Som svärdotter, eller f.d. svärdotter, är du inte arvsberättigad enligt den legala arvsordningen. Din svärmors arv kommer att gå till hennes barnbarn, alltså dina två barn. Arvet går i första hand till din svärmors barn, men eftersom hennes enda barn har avlidit går arvet istället till barnbarnen. Om dina två barn är din svärmors enda barnbarn kommer de att ärva hälften av kvarlåtenskapen vardera.

Om era barn är minderåriga kan du få förvalta deras arv, men det är inte du som är arvsberättigad. Enda sättet för dig att bli arvsberättigad är om din svärmor skriver ett testamente med dig som testamentstagare, annars ärver du inget.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare