Ärver efterlevande sambo eller kusin?

Ärver jag då min sambo inte har arvingar? Han har bara kusiner kvar i livet. Inga föräldrar, syskon, barn, fastrar, morbröder. Vad jag förstått så ärver inte kusiner, sämmer det? Vad händer med vårt bohag, bil, och en mindre summa pengar om han går bort och vi inte har skrivit något testamente? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att din fråga tar sikte på vad som händer om din sambo avlider som bara har kusiner kvar i livet. För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till bestämmelser som återfinns i ärvdabalken (ÄB).

För och främst ska nämnas att sambor inte ingår i den legala arvsordningen och därför inte har någon rätt till arv efter sin avlidne sambo.

När någon avlider och det inte finns något testamente är det i första hand den avlidnes bröstarvingar som ärver. Med bröstarvingar menas släktingar i rakt nedstigande led från den avlidne, dvs barn eller barnbarn (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Detta är den s.k första arvsklassen. Den andra arvsklassen omfattar den avlidnes föräldrar, syskon och syskonbarn som ärver (2 kap. 2 § ÄB). Den tredje arvsklassen omfattar far- och morföräldrar. Om dessa är avlidna ärver istället deras barn (moster, morbror, faster, farbror (2 kap. 3 § ÄB). Kusiner har ingen rätt att ärva och andra släktingar ärver inte (2 kap. 4 § ÄB)

Om din sambo inte har några släktingar vid liv (alltså inga föräldrar, syskon, barn, barnbarn, syskonbarn, mor- eller farföräldrar, moster/faster eller morbror/farbror) kommer din arvet tillfalla Allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ÄB). Slutligen ska nämnas att du kan skriva testamente för att säkerställa att du har arvsrätt om din sambo avlider.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare