Ärver brors maka efter systers bortgång?

Vem ärver mest ifall min faster går bort hennes bror eller hennes andra brors fru ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline!

I mitt svar kommer jag att utgå från att din fasters andra bror inte är i livet.

Arvsordningen

Lagen har delat in olika familjemedlemmar i tre olika arvsklasser, parentelprincipen, vilket är utgångspunkten vid fördelning av arv. Avkomlingar (barn) har bäst arvsrätt och är alltså i den första arvsklassen, är inte barnet i livet är det i så fall avkomlingar till barnet som har rätt till arvet i det avlidna barnets ställe, 2 kap 1 § Ärvdabalk (1958:637), ÄB, se https://lagen.nu/1958:637. Har den avlidna inga barn går arvet vidare till den andra arvsklassen, vilket omfattar föräldrar och föräldrarnas avkomlingar (syskon till den avlidna), 2 kap 2 §, ÄB, där arvet fördelas lika mellan föräldrarna. Är föräldrarna inte i livet, ska arvet delas lika mellan efterlevande syskon till den avlidna (föräldrarnas avkomlingar). Skulle det vara så att varken föräldrarna eller syskonen är kvar i livet går arvet vidare till den tredje arvsklassen som består av mor- och farföräldrar och deras avkomlingar, 2 kap 3 § ÄB. Om ingen i den första, andra eller tredje arvsklassen är kvar i livet går arvet till den Allmänna arvsfonden, eftersom ingen annan (om inte testamente föreligger) har rätt att taga arv, 2 kap 4 §, ÄB.

Make/ maka har rätt till efterarv efter sin avlidna respektive, det är endast då som en make/maka ärver före gemensamma barn, 3 kap 2 §, ÄB. Särkullsbarn (halvsyskon) har alltid rätt att få ut sin arvslott direkt efter förälderns bortgång, oavsett om föräldern var gift eller inte, 3 kap 1 § ÄB.

Din fasters andra brors fru

Från ovan framgår alltså att din fasters andra brors fru inte ingår i någon av arvsklasserna, vilket gör att hon inte är berättigad att taga arv efter din faster. Det här förutsätter såklart att din fasters andra bror inte är i livet.

Är din fasters andra bror i livet kan han taga arv efter din faster om hon inte har några barn och om hennes föräldrar inte är i livet. Det skulle leda till att din fasters andra brors fru kommer att få ta del av din fasters arv om hennes man avlider innan henne.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare