Arv - farbror och mor

Hej

Fråga 1.

Vem ärver min farbror om även min pappa är död?

Farbrodern är ogift och har inga barn.

Fråga 2.

Vem ärver min Mor? Min mor har två barn, en son och en dotter, dottern är död men har två barn.

Ärver dessa två barn istället för dottern?

Kan Mor testamentera bort dotterns halva så sonen får hela eller större del?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor. Svaren regleras i ärvdabalken (ÄB).

Fråga 1

Om din farbror är ogift och saknar barn är utgångspunkten att hans föräldrar ska ärva 50/50 var (ÄB 2:2 1st). Om någon förälder är död ärver istället syskonet på den sidan, eller syskonets barn (ÄB 2:2 2st). Om din pappa var din farbrors enda bror innebär det alltså att du och eventuella andra barn som din pappa hade ärver din farbror.

Fråga 2

Utgångspunkten är precis som du säger att din mors barnbarn på dotterns sida ärver istället för dottern, med lika stora delar (ÄB 2:1 2st). Matematiskt blir det så att sonen ärver 50% och de två barnbarnen ärver 25% var.

Gällande testamente så kan hon testamentera bort en del men inte hela arvet som skulle tillfalla dottern. Barnbarnen har - i dotterns ställe - rätt att få ut den s.k laglotten. Laglotten utgör hälften av det arv man normalt skulle få (ÄB 7:1 jämte 7:3). Barnbarnen skulle normalt få dela på 50% av arvet, din mamma kan testamentera bort hälften av detta så att de istället får dela på endast 25%. Om din mor testamenterar resten till sonen blir alltså fördelningen att sonen får 75% medan barnbarnen får 12.5% var.

Jag kan nämna att ifall din mor testamenterar allt till sonen så måste barnbarnen begära jämkning av testamentet för att få ut sina 12.5% (ÄB 7:3). Gör de inte detta får sonen behålla allt.

Jag har utgått ifrån att din mor är ogift. Är så inte fallet blir situationen mer komplicerad. Då ärver som utgångspunkt hennes make och istället har sonen och barnbarnen rätt till s.k efterarv när han dör - dvs de ärver honom när han dör (ÄB 3:1). Särkullbarn (och barnbarn), som alltså inte är släkt med maken, har dock rätt att få ut sitt arv omedelbart (ÄB 3:1).

Jag hoppas att detta har svarat på dina frågor. Om inte får du gärna ställa fler frågor på oss till Lawline.

Adam WinqvistRådgivare