Arv efter grekisk pappa?

Hej. Jag är från Sverige, men min pappa var grek. Han dog för två år sen. Vi har aldrig haft kontakt. Det enda jag har från honom är ett papper från 1980, där han erkände sitt faderskap. Har även två halvsyskon på hans sida, som inte vill veta av mig. Min fråga är, har jag rätt till något arv, om det nu finns nåt? Har fått veta nyligen att min halvsyster gått till en advokat i Grekland. Betyder det att det finns något från min pappa som jag har rätt till? Jag var ju hans dotter också. Och hur går jag till väga om jag vill starta en process i Grekland? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din grekiska pappa bodde i Grekland när han avled. Det som gäller då enligt huvudreglerna är att om det uppstår en arvstvist så ska den prövas i grekisk domstol och det är grekisk arvsrätt som ska tillämpas (Successionsförordningen artikel 4 & 21). Jag har tyvärr ingen kunskap om grekisk arvsrätt men jag har svårt att tro att du skulle bli arvslös eftersom du är hans barn. Min rekommendation är att ta kontakt med en jurist antingen i Sverige eller i Grekland för att undersöka din möjlighet till arv.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare