Arv avliden

Min avlidna mamma står som ensam mottagare av en nyss avliden persons testamente (personen har inga arvingar). Har jag då rätt till detta testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som ärver först är den avlidnes bröstarvingar, dvs du och eventuella syskon. (Ärvdabalken 2:1) Var din mor dock gift med din far tillfaller arvet dock den efterlevande maken först (3:1) och fördelas efter hans död till bröstarvingarna. Var istället din mor gift med en ny man ska en delning av boet ske och därefter har du rätt till din arvslott efter din mor, eftersom du då är s.k. särkullsbarn. Det beror med andra ord på ifall din mor var gift, ifall det var med din far och om du har några fler syskon.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare