Arbetsgivaren kritiserar VAB samt egen sjukdom

Hej. Jag har en fråga ang. vab och ledighet vid egen sjukdom. Varje gång jag meddelar mina chefer att jag måste vara hemma med sjukt barn så blir jag ifrågasatt. Svar som "du sätter oss i skiten, du sabbar våra kunder, vi måste ha ett möte om det här" är standard. Jag har även några ggr blivit förflyttad/fått andra arbetsuppgifter pga av vab. Cheferna anser också att det ligger på mitt ansvar att meddela min frånvaro till högre ledning på arbetsplatserna ( då vi är underentrepenörer ). Samma saker har hänt då jag själv har skadat mig på arbetsplatsen och varit sjukskriven.

Min fråga är: Får dom verkligen göra så här? Ja är rädd att bli av med mitt arbete ifall jag argumenterar emot för mycket. Jag är fast anställd med timlön.

Mvh Robet Westman

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regleringen kring föräldraledighet finns i Föräldraledighetslagen, den hittar du https://lagen.nu/1995:584 och skydd och rättigheter kring egen sjukdom finns i Lag om sjuklön, https://lagen.nu/1991:1047 och i Lagen om anställningsskydd(LAS), https://lagen.nu/1982:80.

VAB
Lagstiftaren har uppställt en rätt för anställda att vara föräldralediga och i det begreppet ingår även vård av barn(1, 3§). Din arbetsgivare får inte missgynna dig pga att du vårdar barnet och detta är en tvingande skyddsregel(2§). Som exempel räknas missgynnande vid löneutveckling, anställningsförmåner, befordringar och påverkan vid fördelningen av arbetsuppgifter(16§).
Arbetsgivaren riskerar att få betala skadestånd och det som krävs är att du kan visa "anledning att anta" att du fått en sämre behandling pga att du varit föräldraledig(22, 24§). Detta är ett lägre beviskrav än vad som brukar gälla.

Egen sjukdom

Sjuklön

Du har en ovillkorlig rätt till sjuklön från din arbetsgivare de 14 första dagarna(dock med karensdag)och detta kan inte heller avtalas bort(1-3 §). Lagen anger att sjukanmälan ska göras till din arbetsgivare(8§).

Anställningsskydd(LAS)

För att du ska kunna bli uppsagd så krävs det att arbetsgivaren har saklig grund(7§). Det ska göras en avvägning mellan dina och arbetsgivarens intressen och även om du skulle ha en hög sjukfrånvaro så har arbetsgivaren ett långtgående rehabiliteringsansvar. Företaget måste visa att de har gjort allt de rimligen kan för att anpassa arbetet för att en uppsägning ska kunna undvikas och att du trots detta inte kan fullgöra en skälig arbetsinsats. Av vad du beskriver så är omständigheterna inte sådana utan du har bara sporadiskt varit sjuk och saklig grund för uppsägning finns därför inte.
Om arbetsgivaren ändå säger upp dig, trots att godtagbara skäl inte finns, så kan du väcka talan om att uppsägningen ska ogiltigförklaras samt kräva skadestånd(34, 38§).

Sammanfattning
Du får inte missgynnas pga att du är hemma och vårdar ditt barn och du har en lagstadgad rätt till sjuklön när du själv är sjuk. Det är din arbetsgivare som ska ta emot din sjukanmälan och lagen uppställer inte en skyldighet för dig att anmäla till ytterligare personer.

Arbetsgivaren måste också ha saklig grund för att säga upp dig och det krävs mycket för att säga upp en person pga sjukdom. Du kan ha rätt till skadestånd både om du missgynnas pga föräldraledighet eller om du sägs upp utan saklig grund.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med ditt fackförbund, om du är medlem, för att få tillstånd en dialog med din arbetsgivare.
Du är också varmt välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 eller maila info@lawline.se för att få vidare hjälp.

Lycka till!

Cornelia GöranssonRådgivare