FrågaÖVRIGTÖvrigt09/08/2023

Är proffsboxning lagligt i Sverige?

Hej ! Jag försöker hitta om det är tillåtet med proffsboxning i Sverige. Skrev till boxningsförbundet i Sverige men fick inget svar. Är tacksam för alla svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till lagen om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher.

Tillstånd krävs för att anordna match i proffsboxning

Sverige införde år 1969 ett förbud mot professionell boxning. Förbudet kom dock att upphävas år 2007 och numera gäller istället att tävlings-, tränings- eller uppvisningsmatch i kampsport kräver tillstånd från länsstyrelsen i det län där matchen ska anordnas (1 § lag om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher).

Hur definieras en kampsportsmatch?

En kampsportsmatch definieras som en match som tillåter deltagarna att med slag, sparkar eller annat våld avsiktligt träffa motståndarens huvud.

Förutsättningar för tillstånd

Det finns ett antal förutsättningar som måste vara uppfyllda för att få tillstånd att anordna en kampsportsmatch. Ett tillstånd får till exempel bara lämnas om kampsportens tävlingsregler innebär en godtagbar säkerhet för de som deltar (2 § lag om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher).

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i vilka regler som gäller för professionell boxning. Om du har ytterligare funderingar angående detta är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänlig hälsningar,

Minou LionRådgivare