Är domstolsbeslut offentlig handling?

Hej, är domstolsbeslut i vårdnadstvister offentlig handling eller sekretessbelagda ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Huvudregeln är att alla allmänna handlingar, exempelvis domar, är offentliga. För att en allmän handling inte ska vara offentlig utan sekretessbelagd krävs stöd i en viss lag, denna lag är Offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Detta betyder att domar i vårdnadstvister är offentliga om det inte finns någon paragraf i OSL som gör att hela domen eller delar av den ska omfattas av sekretess.

Regler kring sekretess hos domstolar finns i huvudsak i 43 kap OSL se (https://lagen.nu/2009:400#K43P1S1). Eftersom att det är av stor vikt att enskilda och det allmänna har möjlighet till insyn i domstolarnas ställningstaganden och motiveringen till dessa, är domar och beslut i största möjliga mån offentliga. Men rätten till insyn måste ställas emot andra intressen så som möjliga skador för det allmänna och för enskilda individer.

Om en uppgift i mål eller ärende i domstols rättskipande eller rättsvårdande verksamhet har omfattats av en sekretessbestämmelse ska sekretessen, enligt 43 kap 8§ 1st OSL, upphöra att gälla om uppgiften tas in i dom eller annat beslut.

Dock framgår det av andra stycket i paragrafen att domstolen kan besluta att uppgiften fortsatt ska omfattas av sekretess även efter att den tagits in i dom eller beslut. Detta är alltså något som domstolarna har att avgöra i varje enskilt fall. Av förarbetena framgår att meningen är att domstolarna ska vara återhållsamma med att sekretessbelägga domar och det ska alltså göras i undantagsfall. Enligt 3 st i samma paragraf får förordnandet endast avse domskälen, och alltså inte själva domslutet, om det inte är påkallat av mycket särskilda skäl, se (https://lagen.nu/2009:400#K43P8S3).

I vårdnadstvister är alltså domsluten och andra beslut av domstol enligt huvudregeln offentliga. Om undantag ska göras är det efter en prövning i det enskilda fallet.

Hoppas att du är nöjd med svaret!

Angelica AhlströmRådgivare