Är det tillåtet att spela in en föreläsning utan föreläsarens tillåtelse?

Hej! Jag har en fråga angående inspelningar på föreläsning i högskola respektive Universitet. Får man spela in? Vad händer om man spelar in utan tillåtelse? Är det ett brott? Är "icke-tillåten" samma sak som "olagligt"? Vad får man för negativa konsekvenser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om upphovsrätt och regleras i upphovsrättslagen (URL). Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är tillåtet att spela in en föreläsning utan föreläsarens tillåtelse, och om det inte är tillåtet, vad som i sådana fall blir konsekvenserna.

Huvudregeln är att föreläsarens föreläsning är skyddad av upphovsrätt, och tillåtelse krävs därför för att framställa exemplar av den (spela in, filma etc) eller göra den tillgänglig för allmänheten (t.ex. dela genom internet) (URL 2 §). Utgångspunkten är alltså att du behöver din föreläsares samtycke för att kunna spela in föreläsningen.

Det finns dock ett undantag och det är framställning av exemplar för privat bruk (URL 12 §). Frågan vi får ställa oss då är om undantaget blir tillämpligt på den situation som du beskriver. För att undantaget om privat bruk ska bli tillämpligt, så måste verket (föreläsningen) ha gjorts tillgängligt för allmänheten (URL 8 §). Föreläsningen ska anses som tillgängliggjord för allmänheten om den är uteslutande öppen för alla. När det gäller föreläsningar på högskolor och universitet så är ju så inte fallet, utan endast de personer som antagits och fått plats på en kurs är ju de som deltar i föreläsningen. Undantaget om privat bruk blir därför inte tillämpligt, vilket leder till att vi faller tillbaka på huvudregeln, att föreläsarens samtycke krävs för att kunna spela in föreläsningen.

Om en person då spelar in en föreläsning utan föreläsarens samtycke, kan det leda till böter samt ersättningsskyldighet gentemot föreläsaren (URL 53 §, 54 §).

För att då sammanfatta, så får inte en person spela in en föreläsning utan föreläsarens samtycke. Anledningen till detta är att föreläsningen inte är tillgängliggjord för allmänheten. Som beskrivet i stycket ovan kan en person som spelar in utan samtycke göra sig skyldig till upphovsrättsbrott och även tvingas ersätta föreläsaren.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare