FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/03/2020

Är det tillåtet att filma polisen på allmän plats?

Har jag rätten att dokumentera polisens arbete via video på allmän plats? Och kan filmning i sig anses som störande av ordning och giltigt skäl för avvisning från platsen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt svensk rätt finns det inget som hindrar dig från att filma polisen på allmän plats eftersom det är tillåtet att filma vad man vill på allmänna platser under förutsättningen att det är man själv som håller i kameran. Polisen har ingen rätt att beslagta kameran eller hindra dig från att filma så länge du inte bryter mot lag eller andra ordningsregler. Det är viktigt att du inte stör eller försvårar arbetet för polisen i deras tjänsteutövning under tiden du filmar. Håller du dig på avstånd och inte är "i vägen" är filmandet inte störande av ordning och polisen har under nämnda förutsättningar inga giltiga skäl att avvisa dig från platsen. Dock är det viktigt att tänka på att du inte får filma personer på privata platser.

Skulle polisen ingripa i filmandet och kanske bruka mer våld än nödvändigt är det bästa alternativet att försöka få ner det på film som bevis och inte göra motstånd eller ge svar på våldet eftersom det inte finns någon nödvärnsrätt mot polisen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare