FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/12/2019

Är det okej att fotografera luciatåget enligt GDPR?

Hej!

Vad är det egentligen som gäller för privat fotografering efter nya lagen GDPR?

Får jag fota/filma t.ex. luciatåget på förskolan i avsikt att endast titta på bilderna/filmen hemma på min dator eller visa min respektive som inte kunde vara med?

Vad får jag publicera på sociala medier & inte?

/Förvirrad privatfotograf

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt omfattas publicering av bilder på sociala medier av GDPR. Förordningens syfte är att skydda den enskildes personuppgifter mot missbruk av företag och liknande. Du som privatperson som tar bilder omfattas av det så kallade "privatundantaget". Privatundantaget innebär att dataskyddsreglerna inte ska tillämpas på behandlingen av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i verksamhet av rent privat natur.

När det kommer till sociala medier är frågan lite mer komplicerad. Reglerna är nya och har ännu inte prövats i större utsträckning. Enligt dataskyddsinspektionen kan publicering av bilder på nätet omfattas av dataskyddsreglerna då detta riktar sig till allmänheten i en större krets.

Du har alltså rätt till att ta bilder för att ha dem hemma och visa dem för de som inte var där. När det kommer till publicering på sociala medier är min uppfattning att rättsläget är i en gråzon. Strikt sett bör det inte vara okej, men GDPR fokuserar främst på större bolag och det är enligt min mening osannolikt att någon skulle reagera förutsatt att bilderna inte är olämpliga.

Mer om dataskyddsförordningen kan du läsa på datainspektionen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare