FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt09/12/2021

Är det lagligt med tvångsvaccinering?

Hej.

Tänkte ställa en fråga angående ryktena som går nu om "Tvångsvaccinering" av de som av olika anledningar inte vill vaccinera sig mot Covid19.

Jag ser dagligen oroliga inlägg i mitt flöde ang detta och folk har ångest inför detta rykte och ingen kan riktigt ge ett bra svar på OM detta är möjligt att införa eller inte.

Jag vet/tror att det för det första skulle bryta mot våra grundlagar att genomföra detta.

Vidare så skulle det förmodligen vara ett brott mot våra mänskliga rättigheter med att påtvingas detta?

Och dessutom är detta väl emot alla koder från Nurnburglagarna?

Jag skulle verkligen vilja veta mer om detta, dels stilla min ångest och andras med att bli påtvingade att injeceras något man verkligen inte vill ha in i sin kropp av olika skäl.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga så att du undrar om det är möjligt att införa tvångsvaccinering eller om införandet av detta skulle bryta mot lagen

Huvudregel:

Huvudregeln är att var och en är skyddad mot påtvingade kroppsliga ingrepp från det allmänna (2 kap. 6 § regeringsformen (RF)). Vaccinering är ett kroppsligt ingrepp och faller alltså in under skyddet.

Även i Europakonventionen för mänskliga rättigheter (EKMR) finns ett skydd mot kroppsliga ingrepp i artikel 8.

Undantag:

Skyddet mot påtvingade kroppsliga ingrepp kan dock begränsas genom lag (2 kap. 20 § första stycket 2 p. RF). Därmed finns det alltså en möjlighet att inskränka skyddet mot kroppsliga ingrepp till förmån för tvångsvaccinering. Begränsningen får dock bara ske för att tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle och får aldrig gå längre än vad som kan anses nödvändigt med hänsyn till ändamålet med begränsningen (2 kap. 21 § RF).

Även i EKMR står det att skyddet mot kroppsliga ingrepp i artikel 8 får begränsas till förmån för folkhälsan om åtgärden har stöd i lag och är godtagbar i ett demokratiskt samhälle.

Syftet med införande av vaccinationstvång skulle vara att förhindra smittspridning och skydda folkhälsan. En sådan åtgärd är godtagbar i ett demokratiskt samhälle. Eftersom en hög vaccinationsgrad skulle innebära att smittspridningen minskar kan det vara en proportionerlig åtgärd. En annan faktor som kan påverka proportionalitetsbedömnigen är hur covid utvecklas i framtiden. Om det kommer nya mutationer som är farligare så kan det göra tvångsvaccinering mer proportionerligt men om covid i framtiden utvecklas till att bli ett ganska ofarligt virus kan det bidra till att tvångsvaccinering istället anses oproportionerligt.

Då det är riksdagen som stiftar lagar måste en lag som föreskriver tvångsvaccinering röstas för i riksdagen (1 kap. 4 § andra stycket RF)

Sammanfattningsvis:

Var och en är som huvudregel skyddad mot påtvingade kroppsliga ingrepp från det allmänna men undantag från huvudregeln kan göras för att skydda folkhälsan om det anses ändamålsenligt och proportionerligt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare