Är det lagligt att länka till upphovssrättskyddat material?

Hej jag har en fråga gällande upphovsrätt. Jag undrar om det är lagligt för mig att ha en hemsida som tar artiklar från till exempel 10 olika nyhetssidor som du sedan kan hitta på min sida, men bara en liten del av original texten kommer att synas. Sedan får läsaren en direktlänk till original artikeln, det vill säga hela innehållet.

Är detta okej med tanke på att jag har angivit källa och även inte tagit hela ursprungs texten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Överföring till allmänheten

Den person som har skapat ett upphovsrättsligt verk, till exempel en artikel, har en exklusiv rätt att bl.a. överföra verket till allmänheten. Detta regleras i 2 § tredje stycket första punkten i Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL) och inkluderar exempelvis att man gör upphovsrättsliga verk tillgängliga via internet.

Vägledning från EU-domstolen

EU-domstolen behandlat frågan huruvida det är lagligt att länka till upphovsrättsskyddat material. I det så kallade "Svensson-målet" (C 466/12) prövade EU-domstolen om klickbara länkar utgjorde ett upphovsrättsintrång. Målet handlade om en nyhetstjänst som länkade till artiklar, vilka var publicerade på en tidskrifts hemsida och huruvida detta var ett intrång gentemot de journalister som skrivit artiklarna. EU-domstolen presenterade en ny parameter; huruvida länken och det länkade materialet riktade sig till en ny publik. Innebörden av "ny publik-rekvisitet" är att ett verk som redan överförts till allmänheten måste överföras till en ny publik, i förhållande till den ursprungspublik som upphovsmannen hade i åtanke vid den ursprungliga överföringen, för att det ska föreligga ett upphovsrättsligt intrång. Artiklarna som hade publicerats var fritt tillgängliga på internet och därigenom fritt tillgängliga för samtliga internetanvändare. Den klickbara länken ansågs därmed inte överföra verket till en ny publik i förhållande till ursprungsöverföringen. Detta eftersom samma personer (samtliga internetanvändare) som hade tillgång till länkarna även hade tillgång till de ursprungliga artiklar via den ursprungliga tidskriften. Någon upphovsrättslig överföring hade därmed inte skett.

Sammanfattningsvis kommer länkningen på din hemsida inte utgöra upphovsrättsintrång då de artiklarna som du kommer länka till är fritt tillgängliga för samma slags publik, alltså alla internetanvändare.

Citaträtt

Du nämner att du vill ha små delar av artiklar som du länkar till synliga på din hemsida. Det är enligt 22 § Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL), "tillåtet att citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet". Citaträtten är alltså relativ.

Det anses traditionellt sett godtagbart när ett citat används som hjälpmedel för framställningen, exempelvis för att kritisera, utlägga eller belysa det andra verket. Citat får endast göras i den omfattning som motiveras av ändamålet hänger samman med det första kravet om god sed. Om citatet görs längre än ändamålet kräver, uppfyller det inte kravet på god sed. Hur omfattande ett citat får vara kan inte bestämmas rent generellt utan är beroende av hur långt god sed sträcker sig och syftet med citatet.

Den efterfrågade layouten på din hemsida som presenterar citat ur andra artiklar (som med störst sannolikhet har ett upphovsrättsligt skydd), kan stå i strid med 22 § URL beroende bl.a. på hur omfattande citat det rör sig om. Läs mer om citaträtt i målet NJA 1996 s. 712. Ett kortare citat/referat bör godtas med förutsättning att du respekterar namngivningsrätten, d.v.s. namnger källan, se 11 § URL.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare