Är det lagligt att använda GIPHY-verk i samhällsnyttigt syfte?

Hej,

Mitt företag, vill använda GIF-bilder från giphy.com på Facebook för att kunna kommunicera med våra besökare, dock inte i ett kommersiellt syfte utan mer utifrån samhällsnytta. Frågan är om vi kan använda GIF-bilder eller om det är olagligt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Enligt svensk rätt (upphovsrättslagen) ska ett verk ha uppnått en tillräcklig grad av originalitet för att bli upphovsrättsligt skyddat. Huvudregeln är då att ägaren har ensamrätt till verket. Ägaren kan emellertid tillåta andra att nyttja verket fritt. Om ett verk inte getts fri spridningsrätt bör du kontakta rättighetshavaren i fråga och be om att få nyttja verket, alternativt köpa en rättighet, eller licens, för att använda det.

När det kommer till exempelvis filmer så är det allt som oftast filmbolaget du bör vända dig till. Det kan därför vara vara riskfyllt att använda en GIF på GIPHY från t.ex. en film. Att något har lagts ut på en hemsida innebär inte per automatik att publiceraren har rätt till det.

Jag rekommenderar dig att alltid nämna rättighetshavaren i samband med att du nyttjar verket. Om du, i kommersiellt syfte, använder dig av någon annans upphovsrätt bör du dessutom alltid ta kontakt med ägaren för att säkerställa att det är okej att nyttja verket.

Hoppas att det besvarar din fråga.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare