Användning av egna foton på konst på nätet.

Jag är konstvetare och vill marknadsföra mig själv via sociala medier, framför allt genom att bevaka konstutställningar och skriva om dem. Jag tar bilder på utställningar (det är ju tillåtet att fotografera på museum och konsthallar), men kan jag publicera dessa? Förstår jag lagtexten rätt så bryter hag mot upphovsrätten om jag publicerar en bild på exempelvis instagram eller facebook företällande ett konstverk utfört av en konstnär som är i livet eller dog för mindre än 70 år sedan? Gör det skillnad om bilden föreställer ett enstaka konstverk, detalj av ett konstverk, eller om jag tagit en helhetbild av hela konsthallen med flera verk och människor? Gör det skillnad om jag har en privat instagramsida, som endast en begränsad krets har tillgång till? Gör det skillnad om jag använder pressbilder som konsthallen/museet lagt upp på sin sida för press att ta del av? Som ni hör försöker jag på något sätt komma fram till hur jag ska kunna illustrera det jag skriver, utan att bryta mot lagen.

Lawline svarar

Hejsan! Kul att du vänder dig oss, jag ska besvara din fråga så gott jag kan.

Det är fullt lagligt att fotografera konst (om det inte uttryckligen sägs att man inte får). När man tar kort så anses det vara för "privat bruk", 12§ upphovsrättslag (URL). Det är en annan sak att lägga upp bilden på konsten på nätet utan samtycke och, med ett kommersiellt syfte, göra vinning utav detta. När det gäller den personliga kretsen så finns det inte ett specifikt nummer utan det döms efter omständigheterna i det specifika fallet. I ditt fall, om du har som avsikt att recensera konst, så skulle den personliga kretsen på facebook eller instagram tolkas som tämligen begränsad.

Du kan dock ta bild på konsten och använda den, om konsten anses vara "sekundär" till det du vill åstadkomma med bilden. Du kan alltså ta en bild på en konsthall, om du åsyftar att framhäva interiören av hallen istället för konsten. Samtidigt skulle detta vara kontraproduktivt om du senare skriver en recension om ett konstverk som befinner sig i bilden.

Att fotografera detaljer på ett konstverk är även olagligt. Det beror dock på om man kan se vad bilden ska illustrera. Ser man konturer eller är det endast färg?

När det gäller pressbilder så kan det i vissa fall stå hur bilden får användas. Om det inte gör det så kan det presumeras att bilden inte får användas på något annat vis. Dock finns det fall där det får användas även om det inte står. Då är det säkrast att alltid fråga först. Det är nämligen fotografen till bilden som har upphovsrätt till fotot. Eftersom chansen är liten att åka fast så är det många som ignorerar detta men fotografen har dock rätt till ersättning.

Självklart är detta endast olagligt om du inte har samtycke. Har du samtycke att recensera konst från upphovspersonerna så är det fullt möjligt att göra det.

Jag hoppas jag har kunnat klargöra situationen lite! Hoppas du har en bra Söndag!

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare