Använding av andras videoklipp på egen hemsida

Hej,

Jag har en generell fråga angående upphovsrättslagen. Hur förhåller sig denna lag när det handlar om att återanvända materal såsom videoklipp från exempelvis aftonbladet, Youtube och svt:s hemsida för att sedan publicera det sin egen hemsida? Är detta tillåtet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Upphovsrättslagen (https://lagen.nu/1960:729) ger upphovsmannen Ekonomiska och ideella rättigheter till verket. De ekonomiska rättigheterna består i ensamrätten att bestämma vad som ska göras med verket (förfoga över det) genom att göra exemplar av det och att göra de tillgängligt för allmänheten, 2§ URL. Den ideella rätten innebär att upphovsmannen har rätt att bli namngiven på exemplar av verket enligt god sed. Verket inte ändras eller utgivas på ett sätt som kränker upphovsmannens anseende och egenart, 3§ URL.

Upphovsmannen kan överföra hela eller delar av de Ekonomiska rättigheterna till en annan genom avtal, 27§ URL. För att få visa särskilda videoklipp inhämtar t ex SVT rätt till detta genom att komma överenskommelser med upphovsrättshavaren mot en skälig avgift och med särskilda villkor.

Huvudregeln är alltså att du måste söka tillstånd från upphovsrättshavaren innan du publicerar upphovsrättsskyddat material. Utan det är det inte tillåtet.

Vänlig hälsning,

Philip IdeströmRådgivare