Ansökan om uppehållstillstånd efter inresa i Sverige

Hej. jag har irakiskt och svenskt medborgarskap. Jag har träffat en (irakisk) tjej som jag vill gifta mig med. Hon är asylsökande här i Sverige. Måste hon åka tillbaka och ansöka om ett uppehållstillstånd eller kan hon få det medan hon är kvar här? Hela hennes familj bor i Sverige och hon har ingen att åka tillbaka till och situationen i Irak gör det omöjligt för en 22-årig tjej att bo ensam där nere. Tar Migrationsverket hänsyn till sådant?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I 5 kap 18§ utlänningslagen sägs att uppehållstillstånd ska sökas innan inresa i landet och det får inte beviljas efter inresa. Det radas dock upp ett antal undantag till denna huvudregel där personen i fråga kan ansöka om uppehållstillstånd efter inresa i Sverige.

Om personen har rätt till uppehållstillstånd som flykting eller annan skyddsbehövande kan man beviljas det efter inresa. Enligt 5 kap 3a§ i utlänningslagen reglerar att uppehållstillstånd får ges till en utlänning som har för avsikt att gifta sig eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt i Sverige om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar emot det. Även detta är en anledning till att uppehållstillstånd kan beviljas efter inresa till landet.

Svaret på frågan är alltså att Migrationsverket tar hänsyn till sådana omständigheter eftersom det i många fall hade varit orimligt för en person att åka tillbaka till sitt hemland för att ansöka om uppehållstillstånd därifrån.

Hoppas du fått svar!

Matilda HellströmRådgivare