FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/02/2018

Ångerrätt vid felaktigt köp

Vid felaktigt köp; kan man förhandla bort returrätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag utgår från att det handlar om ett felaktigt köp av en vara.

Ångerrätt vid distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Vid ett avtal som ingås på distans, t ex genom ett köp i ett företags webshop, har en konsument rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att meddela näringsidkaren detta inom 14 dagar från dagen konsumenten har varan i sin besittning (2 kap. 10 § lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Det finns undantag när ångerrätten inte gäller, t ex vid ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten, lösnummer av en tidning eller tidskrift, varor som försämras etc. (2 kap. 12 § lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad sända tillbaka varan till näringsidkaren (2 kap. 13 § lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Med andra ord, förutsatt att din vara inte är ett undantag enligt lag och att du meddelaren näringsidkaren inom fjorton dagar från att du har varan i din besittning, så har du ångerrätt vid köp på distans.

Ångerrätt vid köp i butik

Det finns ingen lagstadgad ångerrätt vid köp i butik. Reklamation är lagstadgad, men den är endast aktuellt när du avser att reklamera en vara och inte vid felaktig köp.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare