FrågaKÖPRÄTTÖvrigt19/06/2015

Ångerrätt vid distansköp av konsertbiljetter

Hej. Jag köpte för fyra dagar sen biljetter till mig och min familj till en konsert som äger rum i November. Jag valde denna sida då de hade alternativet delbetalning. Jag valde detta men fick sedan reda på att jag inte nådde kraven för delbetalning och fick istället en faktura hemskickad. Jag kan inte betala denna faktura på ca 5000 kronor innan den går ut och undrar därför ifall jag kan ångra köpet på något sätt? Jag är medveten om att konsumentköplagen inte täcker köp av evenemangsbiljetter men då jag blev tvingad till en faktura då jag inte kunde delbetala så undrar jag om det går att dra sig ur köpet. Jag har dessutom hittat en sida med mycket billigare biljetter och hade gärna köpt från dem istället. Jag var vid köpet inte medveten om att konsumentköplagen inte täcker detta. Snälla hjälp mig att komma ur detta. Mvh Andrea

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett avtal är enligt principen "pacta sunt servanda" bindande för båda parter. Det förekommer emellertid undantag när exempelvis en konsument avtalar med en näringsidkare. Det verkar som att du i egenskap av en konsument har köpt konsertbiljetter av ett företag via webbsidan. Du har därmed gjort ett distansköp enligt 1 kap. 2 § lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen).

Ångerrätt

Konsumenter har normalt ångerrätt under en period om 14 dagar vid ett distansköp, men rättigheten är inte absolut. Ångerrätt gäller inte för avtal som avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, 2 kap. 11 § distansavtalslagen. Detta gäller även konserter och fotbollsmatcher, jfr prop. 2004/05:13 s. 128. En konsert varar under en bestämd dag eller tidsperiod och är således undantaget ångerrätten. Anledningen är att arrangemang av det här slaget ofta kräver betydande insatser även i de fall det visar sig att det inte kan genomföras och att arrangören skulle drabbas hårt om denne vore skyldig att betala tillbaka biljettens värde till konsumenter som har avtalat på distans, prop. 2004/05:13 s. 100.

Konsumentköplagen (1990:932) är endast till din hjälp om biljetterna inte har skickats än, 37 §. Jag utgår från att de har skickats till dig vid det här laget.

Avslutande råd

Jag rekommenderar att du tittar på möjligheterna för öppet köp i företagets köpevillkor. Ta kontakt med kundtjänsten och se över dina möjligheter. Juridiskt sett har du ingen möjlighet att häva avtalet eftersom avtalet är undantaget bestämmelsen om ångerrätt. Avtalet är enligt huvudregeln bindande.

Nedan hittar du lagarna och propositionen som jag har hänvisat till.

Distansavtalslagen. Konsumentköplagen. Proposition 2004/05:13.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare