FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/12/2013

Ångerrätt vid distansköp

Hej, Jag har den 5 december köpt en läsplatta på internet till pappa. Den levererades den 11 december. Pappa fick två läsplattor i julklapp så jag hörde av mig via mejl till företaget som sålt läsplattan idag, den 26, och sa att jag vill lämna tillbaka läsplattan. Läste på hemsidan att man måste lämna tillbaka varor man beställt inom 14 dagar. Vad gäller och hur gör jag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Eftersom du köpt varan via internet är distans- och hemförsäljningslagen tillämplig, 1 kap. 1-2 §§. Du har rätt att frånträda avtalet genom att lämna ett meddelande till säljaren inom ångerfristen som är 14 dagar, 2 kap. 9 §. Säljaren behöver inte ha mottagit varan inom denna tid. Bestämmelserna om konsumentens ångerrätt är tvingande, 1 kap. 3 §. Det spelar därmed ingen roll att det på hemsidan står att varorna ska vara tillbakaskickade inom 14 dagar. Ångerfristen räknas från den dag konsumenten tog emot varan, 2 kap. 10 §, d.v.s. den 11 december i ditt fall. För din del löpte ångerfristen ut den 25 december. Att julafton och juldagen infunnit sig under ångerfristen saknar betydelse så länge ångerfristen varat under sju arbetsdagar.

Säljaren är skyldig att ge dig information om ångerrätten efter köpet. Du ska ha mottagit informationen på ett varaktigt sätt, exempelvis genom brev eller e-post, 2 kap. 7 § 1 p. Om du inte mottagit informationen efter köpet har du en ångerrätt under ett års tid, 2 kap. 11 §.

Länk till distans- och hemförsäljningslagen: https://lagen.nu/2005:59

Du kan även kontakta säljaren och fråga om det finns en möjlighet att lämna tillbaka varan. En överenskommelse som är till fördel för konsumenten är givetvis bindande. Bra information om distansköp finns även på konsumentverkets hemsida.

Med vänlig hälsning,

Arnela HadzisakovicRådgivare