Ångerrätt enligt DHL och reklamation enligt KköpL

Hej, Skulle vilja veta vad som gäller enligt konsumentlagarna Tex ångerrätt och reklamationsrätten vid online köp.

Jag köpte en portabel AC utav Electrolux Home och vid leverrans så låter jag den stå på under natten och vaknar på morgonen att den läkt vatten och inte dränerar ifrån rätt utlopp (inget som täter till hålet som en plupp eller dylikt) Kontaktar kundservice och påpekar detta fel samt andra bristande funktioner som att wifi delen inte funkar, Kundservice vill då laga produkten samt säger att wifi funktionen är en bugg som ska fixas om 2 veckor ungefär, Samt infar de om att om jag skickar tillbaks produkten ändå så kan dem välja att göra ett avdrag på hela varan på min återbetalning just för att dem inte kan sälja varorna begagnat.

Vad säger lagarna om exakt vid tex ett sånt här tillfälle och vad har dem som butik rätt att göra, samt kan de ta ett annat beslut än vad jag vill?

Jag ser det som att jag kan reklamera köpet och kräva full återbetalning för trasig vid leverans och bristande information om drift om enheten, Med bristande information så menar jag att med just den modell jag köpt så finns en värmefunktion, enligt den manual jag fick hem så måste man använda frånluftslangen och placera den i ett fönster. Manualen som finns på hemsidan är bara hur man ansluter enheten till wifi. Denna brist på information gör att jag måste borra ett ventilationshåll till i bostaden just för denna ac, Vilket jag inte har möjlighet till att göra pga hyresrätt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av konsumentköplagen — KköpL — och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler — DHL. Du har i detta fall rättigheter enligt båda lagarna, och du får själv välja med hjälp av vilken av lagarna du ska gå tillväga.

Du har enligt DHL en ångerrätt för köpet, som varar i 14 dagar från den senaste dagen att du fått varan och att företaget informerat dig om din ångerrätt (2 kap 10 och 12 § DHL). Nackdelen med att använda din ångerrätt är att företaget kan ha rätt göra avdrag för värdeminskningen och för leveranskostnaderna (2 kap 15 § 1 och 2 p DHL). Risken är också att företaget inte går med på att hämta varan på egen bekostnad, även om det är min bedömning att det kan krävas av dem (2 kap 13 § DHL). Här spelar det också roll om företaget gett korrekt information om din ångerrätt m.m. Summa summarum kan jag tänka att det blir svårt för dig att få full ersättning genom att utnyttja din ångerrätt enligt DHL.

Om produkten läcker lär den definitivt vara felaktig enligt KköpL. Det är mycket möjligt att den är felaktig också på andra sätt, men där har jag svårare att säga säkert. Det beror dels på att jag inte själv sett den information som står i de båda manualer du talar om, dels på att jag inte är någon expert på AC och vad man i detalj kan förvänta sig att en sådan ska ha för egenskaper och ej, hur de konstrueras etc. Som en av lagens felaktighetsgrunder är formulerad ska produkten för att vara felaktig "i något […] avseende [avvika] från vad köparen med fog kunnat förutsätta" (16 § 3 st 3 p KköpL). Även felaktighetsgrunden att "säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet" skulle kunna vara aktuell för att frånluftsslangen kräver att du borrar ett hål i väggen. Du får helt enkelt trycka på att informationen i detta avseende varit otillräcklig.

Du kan reklamera produkten för de fel som föreligger, genom att meddela företaget att du anser att produkten är felaktig och varför (23 § KköpL). I första hand kan du kräva att säljaren åtgärder felen eller ger dig en ny AC. Företaget är i huvudregel fri att bestämma vilken av dessa åtgärder de vill vidta (26–27 § KköpL). Först om avhjälpande av felen eller omleverans inte är lämpligt (till exempel om det är oskäligt dyrt för företaget eller, som nu kan vara fallet, att den inte går att omkonstruera på ett sådant sätt att du inte behöver borra hål i väggen) eller om företaget trots din reklamation och krav på avhjälpande eller omleverans inte vidtar några sådana åtgärder har du rätt att häva köpet (28 § KköpL). En förutsättning för att få häva köpet och få full betalning tillbaka är att felet är av väsentlig betydelse för dig, och att du kan lämna tillbaka produkten i samma skick som du fick den (29 § KköpL). För att det ska anses vara av väsentlig betydelse för dig räcker det inte med att du ångrar köpet (till exempel för att den heta sommaren snart kan vara över), utan att du inte hade köpt produkten så att säga med facit i hand för vad den har för egenskaper. Ett fel som jag tänker skulle kunna tänkas vara av väsentlig betydelse för dig är det faktum att frånluftslangen innebär att du behöver vidta vissa åtgärder på din vägg, något du inte får (eller, om du fått göra detta, kanske inte heller velat).

Avgörande för företagets möjlighet att göra vissa avdrag från köpeskillingen är alltså beroende av om du använder dig av ångerrätten enligt DHL eller reklamerar produkten på grund av fel enligt KköpL.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo