Angående delgivning av testamente vid flera testamentstagare

Hej

Har sett att en person den 2017-06-12 under fråga Ska testamentariska efterarvingar delges testamentet?

skrivit gällande testamente att:

"Det är testamentstagaren som ska verkställa delgivningen av testamentet Ifall det finns flera testamentstagare gäller delgivning som har verkställts av en dem för dem alla (14 kap 4 § 3 st ÄB)."

Är det praxis?

kan inte se detta i 14 kap 4 § 3 st ÄB.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har hittat det du letar efter direkt i 14 kap 4 § 3 st ärvdabalken. Där står att "Äro flera testamentstagare, gäller delgivning, som verkställts av en bland dem, jämväl för de övriga." Ibland finns fel version av lagen på vissa hemsidor. Kan hända att du lyckats hitta någon med fel version. Länken jag gett dig här borde fungera.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare