Åka till USA efter att ha besökt Ryssland

Jag har besökt Sankt Petersburg och har i mitt pass ett visum som visar detta. Nu ska jag resa till USA och ska ansöka om visum, ESTA. Finns det någon risk att jag får problem utifrån att jag varit i Ryssland?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

När du ansöker om ett ESTA tillstånd behöver du uppge om du har besökt något högriskland, sett ifrån USA:s perspektiv. ESTA-handläggning sköts av Department of Homeland Security som avgör vilka ansökningar som blir godkända eller ej. Även om du har besökt ett högriskland så kan din ansökan godkännas i alla fall. Du kommer dock få frågor om denna resa när du ska komma in i landet och kanske redan på flygplatsen i Sverige. Du kommer att behöva svara på frågor som varför du åkte dit, vad du gjorde där och hur länge du stannade där, varför det kan vara bra om du har dokumentation som stödjer det du berättar. Du kommer även få samma frågor om målet med din resa till USA och var du ska bo varför du behöver ha alla papper och adresser redo att kunna visa upp. Även dina väskor kan behöva bli noga genomsökta av flygplatspersonal innan du får gå på planet eller under en eventuell mellanlandning.

Vänligen observera dock att det är amerikansk lag som gäller då och inte svensk, varför jag inte kan ge ett närmare svar om risker än att din ansökan antingen blir nekar eller godkänd med en flaggning, som kommer att följas upp under resans gång.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare