FrågaÖVRIGTÖvrigt30/07/2023

AI och upphovsrätt

Hej! Jag vill starta ett företag som gör AI tavlor och säljer. Mina frågor är två st. Kommer jag få upphovsrätt på dessa tavlor som jag skapar genom AI? 2 kan jag måla av karaktärer som Batman och sälja de?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

AI-frågan:

Avseende AI-frågan är det lite av ett oklart läge rent rättsligt. För att kunna sälja tavlor krävs det att man antingen har upphovsrätt över verket, eller att man har tillåtelse från upphovsrättshavaren, detta följer av 2 § upphovsrättslagen

För att få uppehovsrätt till ett verk krävs dock att man är den som skapat verket och att man uppnått verkshöjd, genom att skapa ett tillräckligt originellt verk.

Är verket AI-genererat är verket skapat genom koden som uppgör AI-verktyget eller indirekt genom de andra verk som AI:n är tränad på när den försöker återskapa mänsklig konst. Det finns argument då den som framställt AI:ns kod har bidragit till de verk som AI:n framställt genom den kod som skrivits, men har den tränats på andras verk finns argument att de generade verken inte tillhör den som skapat AI:n då de kan anses inte originella.

När en person enbart använder någon annans AI för att generera verk, är verken inte själva skapade av personen, vilket innebär att man därmed inte har upphovsrätt över dem. Vidare kan en AI själv inte ha upphovsrätt över verk som den genererat, enbart en människa kan ha upphovsrätt.

Generellt innebär det att ifall man använt sig av AI för att generera bilder så har man inte upphovsrätt över de bilderna eftersom de inte är skapade av personen. Har man däremot använt AI som en del i framställningen av verket genom tillägg eller liknande, finns det argument för att AI anses som verktyg.

Sammanfattningsvis går det därmed att säga att det inte går att sälja tavlor som är AI-genererade eftersom man inte har upphovsrätt till bilderna och därmed riskerar att begå upphovsrättsbrott vid försäljning enligt 53 § upphovsrättslagen.

Karaktärsfrågan:

Karaktärer skapade av andra personen som exempelvis Batman är originellt skapade verk och därmed skyddade av upphovsrätt enligt 1 & 2 §§ upphovsrättslagen. När man därmed målar dessa skyddade karaktärer framställer man exemplar av någon annans upphovsrättsskyddade verk vilket därmed innebär ett intrång och potentiellt brott enligt 2 & 53 §§ upphovsrättslagen. Det finns situationer då ett verk skulle kunna anses vara tillräckligt originellt trots att det har tagit inspiration från något upphovsrättsskyddat materiall, men det blir upp till bedömning i det enskilda fallet.

Sammanfattning:

Det är alltså svårt att få upphovsrätt över AI-genererade verk eftersom man själv inte har skapat dem. Det är även svårt att få upphovsrätt över verk som innehåller skyddat material då de oftast anses vara intrång och inte tillräckligt originella.

Det riskerar även vara brott att utan upphovsrätt framställa exemplar eller sälja verk.

Hoppas detta svarar på din fråga

//Mvh

Linus NilssonRådgivare