Måste man ha med sig körkortet?

Att medföra körkortet vid färd? Ovan sägs att underlåtenhet straffas med böter som utdöms utom i tre undantag. Ett lyder: såvida inte föraren omedelbart kunnat identifieras! Om man identifierar sig reglementsenligt skulle alltså inte körkortet krävas vid färd!?

Lawline svarar

Hej
Din tolkning av undantaget är korrekt. Har du annan reglementsenlig legitimation, så som giltigt pass eller ID-kort så krävs det inget körkort. Polisen kan då kontrollera att du har giltigt körkort via andra system. Men det är ändå alltid bäst att ha med sig körkortet, då det underlättar hanteringen för polisen.

Med vänlig hälsning

Karin HellanderRådgivare