Hur får jag upphovsrättsligt skydd för mitt verk?

jag är en förstagångs författare som vill upphovs/copyright skydda mitt material innan jag skickar det till förlag, hur gör jag det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Konstnärliga och litterära verk skyddas av upphovsrättslagen genom själva skapandet och ingen registrering eller dylikt behöver göras.

För att ett verk skall vara upphovsrättsligt skyddat krävs att det uppnår originalitet och verkshöjd. Det skall röra sig om en produkt av upphovsmannens eget intellektuella skapande.

Skyddet omfattar inte idén bakom skapelsen, utan det är sättet genom vilket idén uttrycks som skyddas.

Upphovsrättslagen hittar du https://lagen.nu/1960:729.

Vänligen

Kristina LjungströmRådgivare