FrågaKÖPRÄTTÖvrigt10/12/2008

Undersökningsplikt vid konsumentköp?

Hej. Jag undrar hur det står till med undersökningsplikt för konsumenter. Jag har nämligen för mig att den är näst intill obefintlig men hittar ingenting konkret. har konsumenter enligt KKl en undersökningsplikt och hur långt sträcker den sig vid köp av lös sak.

Lawline svarar

Hej, Du har rätt i att det inte finns någon uttrycklig undersökningsplikt för en konsument vid köp av en lös sak. Att frågan om undersökningsplikt inte regleras i konsumentköplagen innebär dock att det är möjligt för säljaren att avtala om en undersökningsplikt som konsumenten då måste iaktta. Regleras inte frågan i köpeavtalet torde man kunna tillämpa 20 § köplagen (https://lagen.nu/1990:931) där det stadgas att köparen inte får som fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet eller, om säljaren uppmanat köparen att undersöka varan, borde ha märkt vid en sådan undersökning. Dessutom kan man säga att det indirekt föreligger en viss undersökningsplikt genom reglerna om reklamation. I 23 § konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932) stadgas att köparen skall reklamera ”inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet”. Lägg märke till ordet . Vidare framgår dock att en reklamation ”inom två månader efter att köparen märkt felet” alltid skall anses ha gjorts i rätt tid. Det går med andra ord inte att ge ett helt säkert svar på din fråga – men utgångspunkten är att undersökningsplikt inte föreligger. Jag hoppas att du är hjälpt av svaret! Med vänlig hälsning
Kristina LjungströmRådgivare