FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt17/08/2008

Påföljd vid brott mot kreditupplysningslagen

Angående att som privatperson söka och erhålla kreditupplysning om annan privatperson utan legitimt skäl. Vem kan ställas till ansvar? Påföljd?

Lawline svarar

Hej! Enligt 9 § kreditupplysningslagen måste det finnas ett legitimt skäl för att få ta en kreditupplysning på en privatperson. Att lämna ut en kreditupplysning om en privatperson utan att det finns ett legitimt behov är straffbelagt och den som är ansvarig för utlämnandet kan dömas till böter eller fängelse, 19 § p 2 kreditupplysningslagen. Kreditupplysningsföretagen är skadeståndsskyldiga för skador som de tillfogar någon i sin verksamhet, 21 § kreditupplysningslagen. Om du har drabbats av en skada, kan du få ersättning både för kostnader och för förluster till följd av skadan. Ersättning kan betalas också för ideell skada, det vill säga lidande eller andra omständigheter som inte är av rent ekonomiskt slag. I första hand ska du kontakta kreditupplysningsföretagen för att diskutera frågor om skadestånd. Kan ni inte komma överens kan du få frågan prövad av domstol. vänliga hälsningar
Erik AnnerstedtRådgivare