Fel på vara, avhjälpande samt hävning.

Hej har en pågående tvist med Telenor angående en telefon som varit inne på reparation 2 gånger och därefter en tredje gången vi lämnade in den så byttes den ut mot en likadan. Sen visar det sig att den också är har samma fel som innan. Där efter krävde jag att köpet skulle hävas och att abonnemanget som tecknades vid köpet av telefonen skulle återgå till att vara ett kontankort, som det var innan. Efter att ha pratat med deras kundtjänst kom vi (enligt min mening) överens om ovanstående hävning, så jag skickade in telefonen. Nu visar det sig att dom inte alls tänker ersätta mig för telefonen utan hävdar att dom endast avlsutar abonnemanget och gör om det till kontantkort. Dom hävdar nu: "Om du reklamerar en vara och butiken väljer att ge dig en ny likadan vara, gäller samma villkor för den nya varan som för den reklamerade varan. Detta innebär att man egentligen skulle ha lämnat även den nya mobilen på service två gånger innan man hade rätt att reklamera den, vi valde att låta avsluta abonnemanget för att man skulle slippa allt besvär, inte för att man hade rätt att häva det." Enligt konsumentvägledarna som jag varit i kontakt med så får inte en säljare nya avhjälpningsförsök bara för att man leverera om en vara. Finns det något bra ARN (fall) som jag kan referera till och visa på ARN:s praxis? Eller något annat man kan skicka till dom så dom ändra uppfattning.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Det är precis som konsumentvägledarna du har varit i kontakt med säger, du har rätt att häva detta köp. Vad Telenor har gjort är att de har avhjälp ett fel, två gånger genom reparation och en tredje gång genom en leverans av ny vara. I förarbetet till konsumentköplagen påpekas att en konsument inte ska behöva tåla mer än två avhjälpningsförsök. Om det krävs fler avhjälpanden har felet, i de flesta fall, inte avhjälpts inom skälig tid. Det som kan bryta denna presumtion är att du reklamerar varan för ett annat fel. Det är alltså främst det konkreta felet man tar fasta vid. Om det nu är samma fel i den nya varan har de inte avhjälpt felet inom skäligt tid och du har därmed rätt att häva köpet. Jag länkar till ett ärende där en mobiltelefon reparerats, bytts ut och köpet därefter hävts. Frågan i ärendet är en annan än din men jag anser att ARN går igenom reglerna på ett bra sätt och att det därmed kan vara ett bra ärende att skicka till Telenor. De går först igenom vad som hänt, därefter vilka rättigheter som finns och slutligen hur ärendet bedöms av ARN. ARN citerar här det ovan angivna förarbetet. Här kan du även läsa om din rätt till skadestånd. https://lagen.nu/arn/1999-2766 I ett annat fall hade en konsument, efter en omleverans samt ett avhjälpningsförsök på en soffa, rätt att häva köpet. https://lagen.nu/arn/1992-5381. Även detta fall är tydligt och här bevisas att även en omleverans räknas som ett försök att avhjälpa felet och att man alltså inte ”startar om” som om det vore en ny vara. Vänligen,
Frida LindbergRådgivare