Streaming, lagligt eller olagligt?

Är det i Sverige olagligt att streama filmer online? Gäller samma förbud som för nedladdning eller är det istället den som laddat upp filmen/är ansvarig för sidan och dess innehåll som får stå skyldig för att upphovsrättsskyddat material sprids?

Lawline svarar

Hej, skall försöka besvara din fråga så enkelt som möjligt. Den typ av situation du redogör för regleras i Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL), vilken du finner här; http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm. Kort kan först sägas att de regler som hindrar nedladdning inte gäller för streaming. Detta beror på att streaming faller in under 11a § URL. Denna bestämmelse säger att Tillfälliga former av exemplar av verk får framställas, om framställningen utgör en integrerad och väsentlig del i en teknisk process och om exemplaren är flyktiga eller har underordnad betydelse i processen. Bestämmelsen är i princip en inskränkning i upphovsmannens exemplarframställningsrätt såvitt avser s.k. tillfälliga kopior. Prop. 2004/05:110 sida 382 säger att upphovsrätten exempelvis inte hindrar att någon tittar och/eller lyssnar på ett verk, eftersom att enbart titta och/eller lyssna på ett verk inte utgör ett upphovsrättsligt relevant förfogande. Det innebär att om någon vid webbläsning bl.a. tar del av olagligt utlagda verk så kan han eller hon ändå åberopa inskränkningen i 11 a § såvitt avser de tillfälliga kopior som uppkommer i samband med webbläsningen. Att ladda upp upphovsrättsskyddat material är självfallet fortfarande olagligt och den som laddar upp gör sig då skyldig till upphovsrättsintrång. Hoppas denna redogörelse bringar lite mer klarhet till läget. Lycka till. Jacob Sandelin
Lawline RådgivareRådgivare