FrågaAVTALSRÄTTFormkrav10/10/2012

Köp av hund

Mitt ex har min hund som jag äger för jag köpte hunden och står på avtalet. Nu måste jag bevisa det annars vägrar exet ge tillbaka hunden. Alla papper på honom har dock kommit bort så har pratat med ägaren Som skulle skriva nytt avtal med alla uppgifter då hon inte hade kopia. Men chipnr och underskrifter kommer inte finnas med för hon mailar. Är det giltigt ändå? Det står ju våra namn och kontaktuppgifter Och datum osv

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Som utgångspunkt råder det avtalsfrihet. Detta innebär att det inte finns några formkrav för att ett avtal ska vara giltigt. Undantag råder gällande vissa typer av avtal, såsom köp av fast egendom eller upprättande av testamente, så kallade formalavtal. Köp av hund klassificeras som köp av lös egendom vilket det inte har uppställts krav av lagstiftaren för att betrakta ett sådant köp som giltigt. Avtal avseende köp av hund ingås därför formfritt. Således innebär detta att avtalet mellan dig och den förre ägaren kommer att vara giltigt oavsett om underskrifter och chipnr saknas.
Lawline RådgivareRådgivare