FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet07/08/2012

Handräckning av motorcykel

Hej Kan man flytta på/förvara en motorcykel som står olovligt parkerad i (inomhus) en fastighet som vi äger? Vi har lappat motorcykeln och skrivit att vi omhändertar den om ägaren inte flyttar den omgående. Är det rätt eller är det egenmäktigt förfarande trots att vi äger fastigheten? Kan vi debitera ägaren för bortforslingen? Gäller det sedan att förvara den i 6 månader innan man kan se den som egen tillgång?

Lawline svarar

Hej, Vad som normalt sett kan göras i en situation som du besrkiver ovan är följande. Till att börja med hör man av sig till Kronofogden och ansöker om en så kallad vanlig handräckning. Det innebär att Kronofogden kommer att kontakta ägaren av motorcykeln och informera denne om att fordonet måste flyttas, och om detta inte sker kommer bortforsling att ske som ägaren sedan kommer att få betala. Själva bortforslingen kan Kronofogden också hjälpa till med om man ansöker om detta. Att ni förvarar den över en viss tid leder dock inte till att motorcykeln blir er, då en överlåtelse om någon form måste ske för att så ska bli fallet. Möjligen kan ni undersöka lagen om hittegods och 4 § (https://lagen.nu/1938:121). Där anges att hittegods tillfaller upphittaren en månad efter det att ägaren underättats eller 3 månader efter att godset anmälts till polismyndigheten. Dock ska godset då blivit hittat, vilket i ert fall kan vara osäkert. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare