Utmätning av aktier

Hej, Jag är delägare i ett Handelsbolag idag och vi har lyckats få betalningsanmärkning samt har en del skulder hos kronofogden. Vi bedriver verksamheten som ska få en ny start med ny ledning men skulderna kvarstår ett par månader framöver. Om jag startar ett till bolag som ska göra något helt annat och är ett aktiebolag, kan KFM ta mina aktier ifrån mig i det nya bolaget om handelsbolaget går i konkurs? Det nya aktiebolaget kommer att startas om ca 1 mån, men sjävla verksamheten kommer att gå igång till årsskiftet isåfall. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej. Kronofogden har enligt 4 kapitlet 7 § i utsökningsbalken (https://lagen.nu/1981:774#K7) rätt att ta i anspråk så kallad "lös egendom" och aktier anses vara sådan lös egendom som kan utmätas. Dock är det sällan förekommande i små bolag eftersom ägarens arbete ofta är det största värdet, men om det finns stora tillgångar så är det möjligt att Kronofogden utmäter aktierna.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare