FrågaÖVRIGTÖvrigt31/03/2012

Parkeringsbot trots byte av parkeringsruta

jag har fått en parkeringsbot, på en parkering med 3 timmars fri parkering vid ett köpcentra. Jag stod först 1,5 timme i en ruta, gick sedan ut och flyttade bilen till rutan sidan om och stod där i 2,5 timme. jag har överklagat, men p-bolaget menar att jag måste avvika från området och komma tillbaka för att ny parkering skall gälla. P-bolaget oberopar ventilkontrollen, och vakten skall ha "uppmärksammat att" mitt "fordon stått uppställt längre än den tillåtna tiden". Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej. En liknande fråga har besvarats tidigare (http://lawline.se/answers/3803). Tyvärr för din del verkar det som om P-bolaget har rätt i detta fall. En kort förflyttning av bilen som enbart har till syfte att erhålla ny parkeringstid utgör inte en ny parkering. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare