Filma poliser på allmän plats

Hej!

Jag undrar om det är lagligt för svenska medborgare att filma och spela in poliser och andra officiella stadstjänstemän på allmänna platser?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är tillåtet att filma det du iakttar på allmän plats, inklusive poliser och andra statstjänstemän, så länge du inte stör den allmänna ordningen eller polisens och tjänstemännens arbete.

Rätten att filma på allmän plats skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen. I dagsläget finns det inte i svensk rätt något förbud mot att filma/fotografera en person på allmän plats utan dennes samtycke.

Däremot kan det vara förbjudet beroende på *hur* man filmar. Om du exempelvis trycker upp kameran i personens ansikte och denne ber dig sluta filma och du fortsätter ändå, kan du göra dig skyldig till ofredande enligt brottsbalken 4 kap. 7§.

Om du filmar så att du stör den allmäna ordningen eller polisens arbete, får polisen enligt polislagen 13§ avvisa dig eller avlägsna dig från platsen om det är nödvändigt för att upprätthålla ordningen.

Sammanfattningsvis kan man säga att det är helt tillåtet att filma på allmän plats, men gränsdragningen till vad som utgör brott och hur man får filma är svår att precisera.

Hur du sedan får använda det inspelade materialet till publicering och dylikt gäller däremot andra regler.

Yttrandefrihetsgrundlag: https://lagen.nu/1991:1469

Brottsbalk: https://lagen.nu/1962:700

Polislag: https://lagen.nu/1984:387

Med vänliga hälsningar,

Saba RazaviRådgivare