Tid som man måste lämna prover för körkortstillstånd

Hejsan, För ca 6 år sedan blev jag dömd för ringa narkotikabrott vilket resulterade i böter men också att jag skulle börja lämna urinprov för att få behålla mitt körkort. Min fråga är hur länge kan transportstyrelsen tvinga en att lämna urinprov? Under dessa 6 år har jag uppskattningsvis lämnat 10 till 15 prover utan några anmärkningar ändå är min handläggare inte nöjd? Det kan ju inte vara möjligt att behöva lämna urinprov till man kilar vidare... eller?

Lawline svarar

Hej! Transportstyrelsen rensar sina egna register efter fem år, vilket betyder att efter fem år så behöver du inte göra något urinprov när du ansöker om körkortstillstånd. Det framgår av 3 kapitlet 1 paragrafen körkortsförordningen (https://lagen.nu/1998:980). De fem åren räknas från domen till den dagen som du ansöker om körkortstillståndet. Efter 5 år så finns inte domen kvar i belastningsregistret enligt 17 paragrafen 9:e punkten lag om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620). När du ansöker om körkortstillstånd så kollar Transportstyrelsen i belastningsregistret, det framgår ur 3 kapitlet 2 paragrafen körkortslagen (https://lagen.nu/1998:488), det är ”personlig lämplighet”. Skulle det ha hänt något annat under de fem år sedan domen, så kan de kräva ett urinprov, 3 kapitlet 3 paragrafen körkortslagen. Transportstyrelsen kan dock alltid göra bedömningen att du ska lämna ett urinprov för att styrka att du kan vara en bra förare, men finns inte domen registrerad så borde du inte längre behöva lämna prover. Dock om domstolen gjorde bedömningen att du var missbrukare eller beroende av narkotika så finns det regelringar för hur länge som du måste ta prover för att du ska anses vara nykter. Den tiden kan variera mellan sex månader och två år. Det står det om i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m. ”TSFS 2010:125” 12 kapitlet. Det är dessa regler som ligger till grund för läkarundersökning som avses i 3 kapitlet 3 paragrafen körkortslagen, det står i 1 kapitlet 3 paragrafen Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m. Om du har fått en sådan tid som du ska lämna prover så kommer du tyvärr att behöva göra det under den tiden. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare