Reklamation till säljaren eller tillverkare

Jag köpte ett par KOSS-hörlurar för ungefär 2 månader sedan i Elgiganten. Dessa hörlurar har livsgaranti och nu har det uppstått ett fel i dem (inget handhavande fel). När jag då skulle lämna tillbaks de i Elgiganten sa de till mig att gå in på KOSS-hemsida och säga till de vad felet är. Men då är frågan har de rätt att göra så här? Med tanke på att jag köpte den hos dem borde det väl vara deras uppgift?

Lawline svarar

Hej! Konsumentköplagen säger att reklamationen ska ske till säljaren. Eftersom att lagen är tvingande enligt 3 § så kan inte Elgiganten i det här fallet tvinga dig att göra reklamationen hos tillverkaren. I vissa fall kan det vara smidigare för konsumenten att reklamera direkt hos tillverkaren om de hänvisar dig dit, så kan fallet vara om de har större kunskap eller dylikt. Men detta är ett val du har som konsument, Elgiganten kan inte tvinga dig att göra det. Här finner du konsumentköplagen: https://lagen.nu/1990:932 Vänligen,
Oscar SundholmRådgivare