Myndighetsutövning

MYNDIGHETSUTÖVNING Hej, I min kommun ägnar man sig åt s.k. miljödiplomering av företag. Diplomeringen sker om företaget uppfyller vissa kriterier satta av nämnden/förvaltningen. Diplomeringen sker utifrån tre olika nivåer (guld-silver-brons) och företagen kan i förlängningen använda diplomet i sin marknadsföring varför det kan ses som en förmån. Min fråga rör huruvida detta förfarande är att ses som myndighetsutövning eller ej.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Begreppet myndighetsutövning är inte definierat i nuvarande förvaltningslagen. Däremot i den äldre förvaltningslagen fanns en definition av begreppet. Enligt denna lydelse avsågs med myndighetsutövning ”utövning av befogenhet att för enskild bestämma om förmån, rättighet, skyldighet, disciplinpåföljd, avskedande eller annat jämförbart förhållande”. I lagmotiven till förvaltningslagen uttalas att myndighetsutövning är ett uttryck för samhällets maktbefogenheter gentemot medborgarna. Det ska röra sig om en befogenhet att för enskild bestämma om t.ex. förmåner och denna befogenhet ska grunda sig på en regel i en författning eller på ett beslut av det högsta statsorganet. Detta innebär att om kommunens beslutanderätt inte grundas på offentligrättsliga normer utan på en regel i ett avtal är beslutet inte att klassas som myndighetsutövning. Även om miljödiplomering av företag har många likheter med myndighetsutövning har jag inte funnit att denna åtgärd är grundad på offentligrättslig lagstiftning, varför det inte utgör myndighetsutövning. Med vänlig hälsning, Annika Winblad von Walter
Lawline RådgivareRådgivare