FrågaÖVRIGTÖvrigt31/01/2011

Rättslig ägare till bil

Min före detta pojkvän köpte 2 bilar till mig, båda står jag som ägare för, nu har vi separerat och jag har sålt den ena bilen. Han kräver mig på pengar för bilen jag har sålt, fast jag är ägaren! Igår kväll slet han upp min bildörr när jag skulle åka till jobbet, och slet ut bilnyckeln ur min andra bil, för han tyckte att han hade rätt att ta min bil för att jag hade sålt den första bilen! Detta räknas som stöld, har polisanmält honom för detta, men är fortfarande så orolig för följderna! Polisen säger att allt är ok, för jag äger båda bilarna fast han har betalat dem och skrivit över dem på mig frivilligt. Han hotar med en rättsprocess nu och jag är jätterädd. Han har tagit mina bilnycklar, vad kan hända nu? Är orolig fast polisen säger att jag ej gjort något fel, skriver man över bilen på någon annan så är den personen ägaren, oavsett vem som betalat bilen.Vill veta om jag kan få skulden för nånting, han stal mina bilnycklar mitt framför ögonen på mig, för att han anser att bilarna är hans för att han betalat dem, men jag står som ägare! Jätterädd för jobbiga rättegångar,jag har bara gjort vad jag får göra, sålt den ena bilen och pengarna är mina eftersom jag äger den. Vad kan man göra nu? Polisen agerar inte direkt snabbt i ärendet, hämtar de bilnycklarna hos honom, eller vad kommer att ske? Jag mår dåligt och måste få svar!

Lawline svarar

Hej, Om jag förstått dig rätt så köpte din före detta sambo bilarna och sedan anmälde till trafikregistret att du var ägare till bilarna, att du därmed står som ägare i registreringsbeviset. En anteckning i bilregistret om vem som äger bilen är dock inte ett bevis för vem som äger den rättsligt. Detta då det inte sker någon rättslig prövning om vem som verkligen äger bilen då ägaren förs in i bilregistret. Att du står som ägare på bilen enligt bilregistret får dock anses som en indikation på att det verkligen är du som äger bilen. Vem som verkligen äger bilen rättsligt är dock något som slutligen avgörs i allmän domstol. Beroende på omständigheterna finns således en möjlighet att din före detta sambo skulle ses som ägare av bilarna, detta går dock inte att uttala sig om utan mer information om omständigheterna. Din före detta sambo har i vilket fall som helst ingen rätt att själv ta nycklarna från dig utan att samtidigt begå ett brott. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare