Man får reklamera utan kvitto

Hej! Köpte en soffa för 2,5 år sedan på ett mycket känt svenskt möbelföretag. För en liten tid sedan började de stora fjädrarna under divan-delen att gå av i fästena (5 av drygt 10) och snart är soffdelen obrukbar. Tyvärr hittar jag nu inte kvittot och vi köpte varan kontant. Deras kundtjänst hävdar att jag måste ha kvitto för att få reklamera men jag menar att jag får reklamera inom 3 år och att det räcker med att soffan bevisligen är köpt hos företaget. Vem har "rätt"?

Lawline svarar

Hej! Du har helt rätt. Om en person köper en vara hos en näringsidkare regleras detta köp av Konsumentköplagen. Det finns ingenting i konsumentlagstiftningen som säger att man måste kunna visa upp ett kvitto för att ha rätt att reklamera en vara inom tre år från den dag då man köpte varan, se 23 § Konsumentköplagen. Däremot föreligger det så att den som vänder sig till en säljare för att reklamera en undermålig vara på något sätt kan styrka att man har köpt varan i den butiken som man har vänt sig till. Ett kvitto är alltså inte nödvändigt men väldigt ofta är det svårt att bevisa att man har köpt en vara just i den aktuella butiken om man inte kan visa upp ett kvitto eller liknande. Du nämner att ni köpte varan kontant. Annars hade till exempel en internetorder eller ett utdrag från kredit- eller bankkort varit ett alternativ att nyttja om man inte har kvittot sparat. Utgångspunkten är således att den som påstår något, du som i det här fallet hävdar att det finns ett köpeavtal, ska kunna styrka det. Om du kan göra detta på något sätt så har du rätt att reklamera varan oavsett vad de på kundtjänsten säger. Jag vill göra dig uppmärksam på att det finns jurister och domare som har sagt att det borde kunna räcka med att man har en pålitlig person som varit med i butiken och som kan intyga att köpet har gjorts inom tre år och i den affären. Jag tycker att du ska stå på dig och försöka att lista ut om det finns något sätt som du kan styrka ditt köp på. Lycka till! Länk till Konsumentköplagen: https://lagen.nu/1990:932 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare