Bevisbörda vid fel i vara

Om en person får en skada på sin telefon som hon köpte för en vecka sedan och säljaren säger att det ingår i garantin. Det har börjat spraka i hennes telefon och enligt säljaren är det en typisk fuktskada. Har köparen några rättigheter? Eller måste den betala lagningen själv? Hon har inte öppet köp på mobilen.

Lawline svarar

En garanti innebär att säljaren har ansvar för fel i den mån som de omfattas av företagets utfästelse. Om ett fel som ingår i utfästelsen sannolikt beror på en olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande eller något liknande täcker inte garantin detta (21§ konsumentköplagen). En garanti täcker således bara det som företaget lovar och dessutom inte om skadan beror på köparens handlande. Oavsett om du har garanti eller inte har du alltid konsumentköplagens regler att falla tillbaka på. Om företagets garanti inte omfattat ett förhållande som omfattas av lagen kan företaget inte neka dig vad du har rätt till. Därför ska jag redovisa vad som gäller enligt konsumentköplagen som är den lagen som reglerar förhållandet vid köp mellan en konsument och ett företag. Frågan om en vara är felaktig ska avgöras utifrån förhållandet som rådde när varan avlämnades. Även underliggande fel som inte syns direkt men som senare visar sig får säljaren ansvara för. Eftersom det är fråga om en konsumentlagstiftning finns regler för att underlätta för konsumenten. Enligt 20a§ gäller att ett fel som uppstår inom 6 månader från det att varan överlämnades till kunden ska anses ha funnits vid varans avlämnande. Undantaget från detta är om annat visas eller om det är oförenligt med varans eller felets art. Att livsmedelsprodukter blir dåliga efter en tid räknas inte som fel i vara pga. varans art. En sprucken skärm är inte ett fel i vara pga felets art. På samma sätt anses det inte som fel i vara om det är en skada som beror på fukt. Säljaren ansvarar som sagt bara för fel som fanns när du köpte varan och inte sådana fel som du har orsakat. Regleringen innebär att säljaren måste bevisa att felet inte fanns när du fick produkten. Kan han inte visa det förutsätts att felet fanns vid köpet, köparen behöver inte bevisa någonting. Jag kan inte säga någonting om just detta fel, men det är i vart fall upp till dem att bevisa att köparen har orsakat felet.
Frida LarssonRådgivare