FrågaAVTALSRÄTTFormkrav26/07/2010

Formkrav vid gåvobrev av fast egendom

Vad gäller för formkrav för att skriva ett gåvobrev när det gäller fastighet? Gäller samma strikta formkrav som vid undertecknande av testamente? Räcker det exempelvis med att den ena av givarna skriver på gåvobrevet och att det bevittnas, då den andre givaren till följd av permanent sjukdom inte kan? Skulle ett dyligt gåvobrev anses vara giltigt även i samband med en rättslig tvist?

Lawline svarar

Hej. Överlåtelse av fast egendom kräver ett skriftligt avtal, oavsett om överlåtelsen sker genom köp, byte eller gåva. Detta framgår av 4:1 och 4:29 Jordabalken. Vid gåva skall gåvobrevet innehålla en uppgift om vilken fastighet det är fråga om, förklaring av givaren/givarna att fastigheten ges bort till mottagaren, samt givarnas och mottagarens underskrift. Du säger att en av ägarna till följd av sjukdom inte kan skriva under ett gåvobrev. Frågan är då varför denne inte kan göra det. Om personen vill att fastigheten skall överlåtas men har en sjukdom som innebär att han/hon rent fysiskt inte förmår skriva med penna, går detta att lösa. Man kan då låta en annan person skriva den sjuke givarens namnteckning medan givaren håller sin hand på pennan. Bredvid underskriften skrivs därefter MHPP eller ”Med hand på penna”. Detta markerar att personen varit närvarande och accepterat att någon annan skrivit hans/hennes namn på gåvobrevet. Ett sådant gåvobrev kommer att vara giltigt. Om den sjuke inte kan skriva under gåvobrevet därför att han/hon är för sjuk för att förstå vad situationen handlar om, blir det mer komplicerat. Till att börja med gäller då att man naturligtvis inte får ”lura” en sådan person att skriva på gåvobrevet i alla fall. Ett avtal där en av parterna inte förstått avtalets innebörd och följder kan ogiltigförklaras med stöd av 33§ eller 36§ Avtalslagen. När en person är så sjuk att han/hon har svårt att själv sköta sina ekonomiska angelägenheter kan en god man eller förvaltare förordnas, se 11:4 och 11:7 Föräldrabalken (FB). Gode män eller förvaltare får dock inte ge bort den sjukes egendom, med undantag av personliga presenter av mindre värde, se 14:12 FB. Har god man eller förvaltare förordnats kommer det alltså inte att gå att skänka bort hela fastigheten. Som du märker blir det helt olika problem som uppstår beroende på om fastighetens ägare är fysiskt förhindrad att skriva under gåvobrevet, eller om hindret ligger i att denne inte förstår rättshandlingen. Eftersom jag inte närmare känner till vad ägarens sjukdom består i tänker jag inte gå in närmare på reglerna om förvaltare och gode män än vad jag gjort ovan. Du får återkomma om du undrar något mer om detta. Ett gåvobrev avseende fast egendom är som sagt giltigt om det innehåller uppgift om fastigheten, förklaring att fastigheten ges bort, samt underskrift av givare och mottagare. I övrigt krävs det inte att några utomstående bevittnar gåvobrevet. Detta utgör således en skillnad mot testamente, där det förutom testatorns namnteckning krävs att två utomstående personer bevittnar testamentet och skriver under. Jordabalken och föräldrabalken finner du i länkarna nedan: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare