Årets Lawlinerådgivare 2015 utsedd

Hur länge har du varit rådgivare i Lawline? Jag svarade på min första fråga i slutet av september 2014, så det blir ett år och några månader. Sedan i oktober har jag även varit premiummedlem och ägnat mig åt Lawlines betalutredningar samt telefonrådgivning.
Vad har du lärt dig mest av att vara lawlinemedlem? Det är ganska stor skillnad på tentafrågor och verkliga situationer. Det är inte alltid så självklart hur man skall tänka i verkligheten, men jag har personligen märkt att jag (och andra!) kan mycket mer om alla rättsområden än man tror. Positivt med Lawline är även att det finns utvecklingsmöjligheter att gå vidare till premiumrådgivare, telefonrådgivare eller jobba med större juridiska ärenden som en biträdande jurist, och alltsammans medan man fortfarande är student.
Vad är viktigast att tänka på när man ger rådgivning? Det som betyder något är inte främst att rådgivningen med skolans mått mätt ska få högsta betyget AB, att man gräver ner sig i "lagstiftarens intentioner" eller andra akademiska teorier. Rådgivningen ska vara praktisk och lösa frågeställarens problem. Då duger det ofta inte att det ser bra ut på pappret, någonstans måste man våga släppa in verkligheten om ett svar skall hålla i praktiken. Ganska ofta kan man också kosta på sig att vara kreativ och tänka i nya banor för att hjälpa kunden.
Vilka rättsområden är du mest intresserad av? Jag vill alltid svara straffrätt på den frågan, men när det väl gäller är minst lika ofta arvsrätt eller skatterätt som gör mig engagerad.
Hur har du lyckats hinna hantera hela 284 ärende samtidigt som du pluggar? Jag har nog (som många andra!) haft ett par särskilt intensiva perioder, men egentligen hänger det på att rådgivningen blir till en vana. Att sköta det regelbundet och inte göra för mycket i taget räcker nog längst, och jag tror dessutom att det gör svaren bättre.